Τα Σκουπίδια μου Μειώνω - το Νησί μου δε Λερώνω

Τα σκουπίδια μου μειώνω το νησί μου δε λερώνω

Εφέτος, υλοποιήθηκε πιλοτικά, για μαθητές 3ης και 4ης Δημοτικού, το μονοήμερο πρόγραμμα περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Τα σκουπίδια μου Μειώνω, το νησί μου δε λερώνω», στο οποίο συμμετείχαν συνολικά 322 μαθητές (179 αγόρια και 143 κορίτσια) και 22 εκπαιδευτικοί (6 άνδρες και 16 γυναίκες) από 10 σχολεία της Ζακύνθου.

Η καινοτομία του συγκεκριμένου προγράμματος έγκειται στο ότι στοχεύει πρωτίστως στην ενημέρωση κι ευαισθητοποίηση όσον αφορά τη μείωση των απορριμμάτων.

Όμως ιδιαίτερη έμφαση δίνει στην επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση των υλικών, ακλουθώντας την ιεραρχική δομή της Οδηγίας πλαισίου της ΕΕ.

Σύμφωνα με αυτή, ο καλύτερος τρόπος διαχείρισης των απορριμμάτων είναι η μείωσή τους, καθώς αφενός εξοικονομούνται Φυσικού πόροι και επιτυγχάνεται Αειφορική διαχείριση κι αφετέρου γίνεται βραδύτερα η πλήρωση των χώρων ταφής.

Η μείωση των απορριμμάτων, όσο απλή κι αν ακούγεται, δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς απαιτεί αλλαγή της καταναλωτικής μας συμπεριφοράς σε καθημερινή βάση, με απώτερο στόχο να γίνει στάση ζωής.

Το πρόγραμμα «Τα σκουπίδια μου Μειώνω, το νησί μου δε λερώνω» δομείται σε 3 θεματικές ενότητες, την ενότητα της Μείωσης, την ενότητα της Επαναχρησιμοποίησης και την ενότητα της Ανακύκλωσης.

Στην 1η ενότητα αρχικά θέτουμε προβληματισμούς στα παιδιά σχετικά με τους χώρους ταφής και το τι συμβαίνει όταν αυτοί γεμίσουν. Ένας από αυτούς συνήθως είναι «τι θα πρέπει να γίνει αν γεμίσει ο χώρος που πάμε τώρα τα σκουπίδια μας». Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών απαντά ότι θα πρέπει να βρούμε έναν άλλο χώρο που όμως να μην είναι κοντά στο σπίτι τους, επαληθεύοντας το σύνδρομο ΝΙΜΒΥ.

Με διαδραστικά παιχνίδια δείχνουμε στα παιδιά ότι οι διαθέσιμοι χώροι ταφής δεν είναι ούτε πολλοί ούτε μεγάλοι σε έκταση. Έτσι βγαίνει ως συμπέρασμα ότι το σωστότερο είναι να κάνουμε όλοι μας λιγότερα σκουπίδια.

Στη συνέχεια δίνουμε κατευθυντήριες γραμμές, κάνοντας δημιουργικό διάλογο, για το πώς μπορούμε να μειώσουμε τα απορρίμματά μας, αναθεωρώντας τις καθημερινές μας συνήθειες. Παραδείγματος χάρη κάνοντας τα ψώνια μας με πάνινες σακούλες.

                                    

Στη 2η ενότητα εισάγουμε την έννοια της Επαναχρησημοποίησης των υλικών τόσο για λόγους κοινωνικούς και οικονομικούς όσο και ως τρόπο μείωσης των απορριμμάτων.

Τα παιδιά θεωρούν αυτονόητο  ότι θα φορέσουν τα ρούχα, θα παίξουν με τα παιχνίδια και θα διαβάσουν τα βιβλία που τους έχουν δώσει τα μεγαλύτερα αδέλφια ή ξαδέλφια τους. Επίσης ευχαρίστως θα χάριζαν πράγματα που δεν χρειάζονται ποια σε άλλα παιδιά  ή σε φορείς.

Αυτή τη συμπεριφορά ενθαρρύνουμε και καλλιεργήσουμε ώστε οι αυριανοί πολίτες να έχουν κοινωνικές ευαισθησίες.

Η Επαναχρησιμοποίηση ως τρόπος μείωσης των απορριμμάτων σχετίζεται με τις κατασκευές και είναι ένα από τα κομμάτια του προγράμματος που αρέσει πολύ στα παιδιά. Σε αυτό, καταπιάνονται με τη δημιουργία χρηστικών κυρίως αντικειμένων, από υλικά που φαινομενικά έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους. Αγαπημένο και εύκολο στην κατασκευή του αντικείμενο είναι ο σελιδοδείκτης από μεταλλικά καπάκια αναψυκτικών.

 

                                     
 

Η 3η ενότητα αναφέρεται στην ανακύκλωση των υλικών.

Τα παιδιά είναι ενημερωμένα για τις διαδικασίες της ανακύκλωσης του γυαλιού, του χαρτιού, του πλαστικού και του μετάλλου. Το πρόγραμμα όμως επιπρόσθετα επιδιώκει να κατανοήσουν τα παιδιά, τα ωφέλει της ανακύκλωσης των υλικών, καθώς και τους λόγους για τους οποίους η ανακύκλωση είναι απαραίτητο να γίνεται.

Τέλος εκτός από τον τρόπο ανακύκλωσης των υλικών στους Μπλε κάδους, τα παιδιά μέσω εκπαιδευτικών βίντεο και ομαδικών παιχνιδιών ενημερώνονται και μαθαίνουν παίζοντας, για την ανακύκλωση των λαμπτήρων εξοικονόμησης ενέργειας, των μπαταριών, των μικρών και μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών καθώς και για τη διαδικασία της κομποστοποίησης.